tirsdag den 25. december 2007

Jul på klosteret - 2

Jeg var i seng omkring kl. 3.00 og oppe igen kl. 6.00 til morgenbøn efterfulgt af julemorgenmesser. Siden fulgte den egentlige juledagsmesse. Igen var der masser af mennesker. Og endelig kl. 13.00 var der tid til julemiddag.

Ved siden af abbeden! Bordene var sat sammen og pyntede. Det var en festdag. Ingen stilhed under måltidet. Der måtte tales! Og hvor skulle jeg sidde. Jo, ”sæt dig højere op, min ven”. Ved siden af selveste abbeden! Han, som aviser mener, er én af kandidaterne til at blive den næste kardinal af England. Et meget vist menneske, kulturelt dannet, ydmyg og meget lattermild. Og det blev min plads også de næste par dage. Jeg var godt underholdt!

Måltiderne på klostret er normalt spartanske og vegetariske. Kun vand bliver der serveret dertil. Men i juledag og Sankt Stefans Dag blev der serveret indtil flere kødretter med alt muligt lækkert til Gode vine var der også at få. Men øllene imponerede mig dog mest. En julegave fra et lokalt økologisk mikrobryggeri. De bedste jeg længe har smagt. Og så oplevede jeg langt om længe den oppustede overmætte følelse, som nok de fleste forbinder med julen. Det var tid til en middagslur.

Ingen kommentarer: