fredag den 21. december 2007

Ankomst til Pluscardon Kloster

”Jeg har kun været derude en gang før. Jeg ved ikke, om jeg kan finde det!” Den unge Taxi-chauffør virkede først lidt reserveret og tung i det. Det er siden gået op for, at sådan er de fleste heroppe i det nordlige Skotland. Men nysgerrig var han jo. Han spurgte, hvad jeg dog skulle lave ude på Pluscarden Abbey. På retræte! Jeg måtte forklare, hvad en retræte er. Hvad jeg lavede? Katolsk præst! Lang tids tavshed. Og så begyndte han at fortælle. Om kæresten, der snart måtte rejse væk pga. uddannelse. Om forældrene, der boede helt ud mod kysten. Og om drømmene, der fik ham til at smile. Alt imens blev vejene blev smallere. Og så pludselig var vi der. I nattetågen foran os rejste der sig silhuetten af en mægtig mørk gotisk bygning. Nej, jeg skulle ikke betale hele beløbet. ”Jeg er herre i min egen bil,” forklarede han. ”Men… men du må godt bede en bøn for mig. For det er vel den slags, du gør!?”

Ingen kommentarer: